dinsdag 9 april 2013

Ergotherapie - COPM B.DM

Jynke en Shade zijn zaterdag 06/04/2013 langs geweest bij onze cliënt in Waregem. Het doel van ons gesprek was de 5 belangrijke handelingproblemen in het dagelijks leven in kaart te brengen. We hebben een informatief gesprek gehad met de papa. Verder hebben we ook voldoende informatie kunnen halen uit het behandelingsplan. Hieronder volgt ons COPM over B.DM;


COPM (Canadian Model of occupational measure)


 

Naam client;
B. DM.
Geboortedatum ;
14/05/1996
Geslacht
V
Datum eerste onderzoek
16/03/2013
Datum herhalingsonderzoek
 
Respondent
D.DM – vader van B.DM.
Therapeut;
Shade Debonnez – Jynke Raeymaekers

 
Stap 1; inventarisatie van problemen in het dagelijks handelen
Stap 2; scoren van belangrijkheid

Stap 1A; zelfverzorging

·         Persoonlijke verzorging

Wassen en aankleden gebeurt grotendeels zelfstandig mits enige hulp van derden. De kledij moet voldoende eenvoudig en elastisch zijn om gemakkelijk over het harnas te kunnen. Het is ook belangrijk dat ze voldoende tijd krijgt en niet continu wordt opgejaagd. Vaak ondervindt ze moeite met het onderscheiden van voor- en achterkant van kledij. In het weekend bij de vader gebeurt het wassen, aankleden en dergelijke meer door de vader zelf. Dit om tijd te besparen en zo nog andere dingen te kunnen doen gedurende de dag. Het eten gebeurt ook zelfstandig waarbij de voeding in kleine stukken wordt gesneden. Want om bijvoorbeeld een broodje (pistolet) op te eten heeft ze geen inzicht om dit in voldoende stukken op te delen. Vaak neemt ze het volledige voedingsmiddel op in de mond. Over het algemeen is er een grote wil tot zelfstandigheid merkbaar.

·         Functionele mobiliteit

De transfers van B. gebeuren binnenshuis zelfstandig, hier verplaats ze zich op handen en knieën verder. Buitenshuis in het weekend wordt B. verplaatst in een rolstoel, dit voornamelijk voor haar eigen veiligheid. In het instituut in Klerken fietst ze zelfstandig naar school en verplaatst ze zich verder ook zelfstandig. Hulpmiddelen die door B. worden gebruikt zijn: een aangepaste rolwagen , orthopedische schoenen , HORS looprek en een driewielfiets.

·         Organisatie in het huishouden

Niet van toepassing.


Scores van belangrijkheid

Scores
Belangrijkheid
Uitvoering
Tevredenheid
Persoonlijke verzorging
7
6
7
Functionele mobiliteit
8
8
8
Organisatie in het huishouden
NVT
NVT
NVT

Stap 1B; productiviteit
·         Betaald / onbetaald werk
 
NVT.
·         Uitvoering van huishoudelijke activiteiten
B. kookt graag tijdens het verblijf in het instituut in Klerken. Dit verloopt enkel mits herkenning van de ingrediënten. Thuis helpt ze niet mee met het kookgebeuren wegens veiligheidsredenen. Ze krijgt wel de mogelijkheid om te helpen afruimen en bepaalde producten of materialen op tafel te plaatsen.
·         Spel / school
B. gaat in het instituut in Klerken elke dag naar school. Ze verplaatst zich hierbinnen zelfstandig met de fiets of rolstoel. In de school krijgt ze algemene vakken zoals godsdienst, wereldoriëntatie, individuele taken , lichamelijke opvoeding en etc,…
Bij de spelopdrachten naar denk en doe opdracht gaat B. vooral experimenteren, ze krijgt oefeningen op het KTG via memorygame. Bij de lichamelijke opvoeding doet ze graag spelletjes zoals kruipen, rollen. De balvaardigheden zijn over het algemeen goed.
Verder wordt er op school en gedurende de dag gecommuniceerd via een communicatieboek met picto’s. Deze herkent B. heel goed en weet ze ook perfect wat er gebeurt. Ook op school heeft ze een apart ringboekje dat ze kan gebruiken. Alle nodige informatie i.v.m. leerkrachten en welke les ze krijgt en etc…
Scores van belangrijkheid
Scores
Belangrijkheid
Uitvoering
Tevredenheid
Betaald en onbetaald werk
NVT
NVT
NVT
Uitvoering van huishoudelijke activiteiten
5
3
3
Spel / school
7
7
7

Stap 1C; ontspanning

·         Passieve recreatie (hobby’s, handenarbeid, lezen)

B. houd zich graag bezig met het bekijken van boeken namelijk dikke catalogen zoals 3 suisses, la redoute… Verder kijkt ze ook graag TV, voor tekenfilms en studio 100 kunnen haar tot een uur fascineren. Hierbij kan de concentratie in tijd verschillen van dag tot dag. B. houdt zich ook graag bezig met kleuren in kleurboeken in verschillende formaten. Ze maakt graag busritjes, luistert graag naar muziek, etc. Hierin is een vaste structuur wel noodzakelijk.

·         Actieve recreatie ( sporten , uitstappen, reizen)

B. zwemt heel graag zowel in de vijver als naar een openbaar zwembad. De vader heeft beslist om dit niet meer (of slechts in beperkte mate) te doen wegens de hygiëne en de ruimte voor B. Ze kan zich niet op een verantwoorde manier omkleden en moet steeds op de koude vloer gaan liggen. De toenemende fysieke beperkingen, die B. ondervindt, zijn alsook een grote hindernis om deze activiteit verder uit te voeren. Naast het zwemmen, speelt ze graag buiten in de tuin, gaat ze af en toe paardrijden , gaan wandelen, fietsen, etc. Het paardrijden, verloopt niet zelfstandig omwille van de beperkte communicatiemogelijkheden (mimiek, klanken en lichaamstaal).

·         Sociale contacten

Tijdens haar verblijf in Klerken heeft ze regelmatig contact met het thuisfront via mail of telefoon. Verbale dagdagelijkse patronen begrijpt ze via haar communicatieboek. Er is een sterke behoefte aan nabijheid en (lichamelijk) contact.

 

Scores
Belangrijkheid
Uitvoering
Tevredenheid
Passieve recreatie
8
6
7
Actieve recreatie
8
7
7
Sociale contacten
9
7
7


Stap 3; scoren van eerste onderzoek en herhalingsonderzoek


Stap 3; eerste onderzoek op 16 maart 2013

5 belangrijkste problemen in het dagelijkse handelen:

Handelingsproblemen
Belangrijkheid
Uitvoering
Tevredenheid
1.       Communicatie
10
6
2
2.       Functionele kledij
9
5
2
3.       Zelfverzorging
8
7
5
4.       Transfers
8
7
6
5.       Eetgebeuren
6
5
6

 

Stap 4; scores/ herhalingsonderzoek

Totale scores:

Totale scores
Belangrijkheid
Uitvoering
Tevredenheid
 
41
30
21

Geen opmerkingen:

Een reactie posten